Aan blurbs besteed ik in mijn titelboek niet meer dan een paar woorden. Ze kunnen een deel van het werk overnemen, maar ook voor een meer rommelige cover zorgen. Er is natuurlijk veel meer over te zeggen en dit is goede plek ervoor. Voor het exemplaar hierboven liep ik naar The Readshop, waar dit de eerste was die ik aantrof. Hij staat op het autobiografische boek If I’m Beining Honest: Hoe ik van verborgen alcoholist een gelukkig man werd van Dan Karety. Hij is bekend als o.a. jurylid van een talentenshow en Chantal Janzen, schrijfster van de blurb, is zijn mede-jurylid. Dit lijkt mij een heel geslaagde aanprijzing.
Stijl
Het boek past in een beproefd subsubgenre: memoirs van beroemdheden die iets moeilijks zoals een verslaving te boven komen. De titel zal een gevleugelde uitspraak uit de talentenshow zijn en is hier dus een goede keuze. De portretfoto moet ook eerlijkheid uitstralen, want zwart-wit, recht in de camera kijken, weinig make-up en wallen onder de ogen. Qua idee is het beeld vrij mager, maar duidelijk is het wel. De ondertitel vind ik ook nogal beperkt, want iemand is nooit alleen maar alcoholist en zeker Karety niet.
Maar het gaat nu om de blurb en die is sterk. Chantal Janzen spreekt niet direct tot het boekenpubliek, maar indirect door iets tegen de auteur te zeggen. Die stijlfiguur heet apostrof en die vorm is heel geschikt om een tekst theatraal te maken. Dat dramatische effect wordt versterkt door een retorische vierslag en het noemen van verschillende karaktereigenschappen en emoties: trots, durf, wil, doorzettingsvermogen, liefde, I’m so glad. Bij het slot in het Engels zie je voor je hoe bij zowel Chantal als Keraty de tranen opkomen.
We leren hier dus dat je de apostrof en de drieslag goede stijlfiguren voor een blurb zijn en dat woorden voor karaktertrekken en emoties in het blurbwoordenboek moeten komen.