
Verantwoording
auteur: Tim Hardford, 2006 | ontwerp: LBBG, Sean Garrehy | illustratie: Debutart, Matt Dartford | uitgever: Abacus
Bespreking
Dit is de eerste pilot voor een rubriek. Ik ga af en toe boekcovers bespreken en voor deze proef gebruik een boek waarvan ik weet dat ik het zelf als impulsaankoop heb aangeschaft. The Undercover Economist lag op een stapel in een boek- en tijdschriftenzaak op Schiphol. Ik was op weg naar een strandvakantie, ik meen in Chersonissos. Het stelde geenszins teleur als ‘intellectual’s beach book’ en sindsdien denk ik anders over de prijzen van koffie op stations.
Dat brengt me bij het omslag, want het coverbeeld is een omgevallen koffiebekertje, een beeld dat ontleend is aan het eerste verhaal in het boek. De fotorealistische illustratie van Sean Garrehy is een gezichtsbedrieger, een trompe l'œil. Het lijkt heel even of er echt een beker koffie op het boek is omgevallen. Het is daardoor een geweldige aandachtstrekker en die aandacht wordt gericht op de titel en auteursnaam, die in de koffieplas zijn gezet in lekker grote letters. Dit is de klassieke big book look, maar dan met beeld en tekst verenigd. Heel slim is dat de reclameregels een plek buiten de koffiehebben gekregen en dat de plas doorloopt tot over de rug, waar het de auteursnaam omvat. Kortom, de beschikbare ruimte wordt door dit ontwerp perfect benut.
Er is geen directe relatie tussen beeld en titel, dus dat is een minpunt. Die titel is een verwijzing naar de gelijnamige rubriek van auteur Tim Hardford. De beeldspraak van een econoom als een undercover onderzoeker geeft veel mogelijkheden tot verbeelding, maar ik denk dat de beeldtaal van gleufhoed en zonnebril al snel te theatraal wordt. De oplossing zien we op het koffiebekertje. Daarop staat de tekst This coffee is expensive.
Ik denk dat ik geen cijfers ga uitdelen in deze rubriek, maar dit zou een 8,5/10 zijn.